poniedziałek, 4 kwietnia 2011

Amarantus - purpurowe "zboże" XXI wieku

amarantus purpurowe zboże XXI wieku wartość odżywcza zdrowieAmarantus (szarłat wyniosły) jest bardzo ciekawy pod względem dietetycznym. Jest jedną z najstarszych roślin uprawnych, znanych już Inkom czy Majom. Ostatnio przeżywa swoje "odrodzenie" i jest coraz chętniej uprawiany. Czy słusznie? Z pewnością!

Mimo, że formalnie (botanicznie) nie jest zbożem, to pod względem wartości odżywczych jest bardzo podobny do zbóż i dlatego nazywany jest pseudozbożem. W związku z tym chciałbym przedstawić jego zalety porównując go do jednego z najpopularniejszych zbóż - pszenicy.

W amarantusie, tak jak w pszenicy, najwięcej jest węglowodanów. Zawartość skrobii jest podobna (trochę więcej w pszenicy), jednak skrobia zawarta w amarantusie jest dla nas lepsza - jej frakcja jest bardzo drobna co wpływa korzystnie na przyswajanie tego składniku. Plus dla amarantusa.

Białka - zawartość znów podobna (ok 12%, trochę więcej w amarantusie), jednak jakość - różna. Białko w amarantusie jest bardzo dobrej jakości. Podstawową wadą białka pszenicy jest mała ilość jednego z niezbędnych aminokwasów - lizyny [wykres dla pszenicy]. Amarantus nie ma takiej wady - lizyna występuje tu w niemal idealnej proporcji, zresztą tak jak cała reszta aminokwasów w białku amarantusa. Kolejny plus.

Czas na witaminy i minerały. Tutaj wykresy, które najlepiej przedstawią różnice (wartości są w miligramach):

amarantus, pszenica - zawartość mikroelementów: sód cynk miedź mangan żelazo


amarantus, pszenica - zawartość mikroelementów: wapń, magnez, fosfor, potasamarantus, pszenica - zawartość witamin: b1, b2, b3, b5, b6, e


Jak widać, prawie całe porównanie na korzyść "purpurowego zboża". Szczególnie warto zwrócić uwagę na wapń (ok. pięć razy więcej) oraz magnez (ponad dwa razy więcej) i ich odrobinę lepsze proporcje w amarantusie. Widać też wyraźnie wyższą zawartość żelaza. Zdecydowanie na niekorzyść - tylko witamina B3, której jest w nim zdecydowanie mniej.

Warto również wspomnieć o glutenie - zawartym w pszenicy. Jeżeli ktoś ma uczulenie na to białko, idealną alternatywą jest amarantus, który go nie zawiera.

amarantus ziarno purpurowe zboże XXI wieku wartość odżywcza zdrowieAmarantus ma jeszcze jedną zaletę - zawartość skwalenu. Jest to substancja niosąca duże korzyści zdrowotne - między innymi: ma dobroczynny wpływ na regulację poziomu cholesterolu, hamuje starzenie się komórek, jest środkiem bakteriobójczym oraz przeciwgrzybiczym - naturalnym antybiotykiem.

Ziarno amarantusa może być prażone, mielone lub wykorzystane jako dodatek do wypieków. Można z niego wytworzyć także mąkę i kaszę. Możliwości jest wiele. Zdrowe odżywianie z amarantusem za pewno będzie bardzo smaczne!

3 komentarze:

  1. http://www.smaknatury.com.pl/index.php?p=porady&id=amarantus

    http://www.kostkowski.eu/publikacje/101-amarantus.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedy przeczytałam na http://blog.natoobe.pl/?p=113 że amarantus jest zbożem, które dostarcza organizmowi więcej wapnia niż mleko, więcej żelaza niż szpinak i więcej magnezu niż czekolada nie uwierzyłam. Jak to możliwe, że o nim wcześniej nie słyszałam w takim razie? No ale z tego co widzę naprawdę warto wprowadzić amarantus do diety, przez co zapewnić sobie zdrowie i wprowadzić urozmaicenie w kuchni.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj. Na początku chciałbym Ci pogratulować ciekawego bloga, który na pewno będę często odwiedzał.

    A jeśli chodzi o amarantusa to zakochałem się w nim na studiach dzięki ciasteczkom dostępnych w sklepie z ekologiczną żywnością.

    OdpowiedzUsuń