czwartek, 17 marca 2011

Najprostszy pełnoziarnisty chleb domowy - szybki, łatwy, tani, zdrowy

reklama
Nie chciałbym tu raczej publikować przepisów, ale dla tego zrobię wyjątek, bo jest wyjątkowo przydatny i bardzo ułatwia zdrowe odżywianie.

Zanim upiekłem pierwszy chleb, myślałem, że to trudne i czasochłonne. Nic bardziej mylnego. Zrobienie ciasta to maksymalnie 5 minut!
Jeżeli chcesz mieć naturalny, domowy i przede wszystkim zdrowy chleb upieczony ze 100% pełnoziarnistej mąki, z dodatkami jakie tylko wymyślisz - to jest przepis dla Ciebie.
Kiedy pisałem o produktach pełnoziarnistych, spotkałem się z narzekaniem na ceny właśnie takiego pieczywa - rzeczywiście są one wyższe niż "zwykłego" białego pieczywa. Tym bardziej  zaskakujące jest to, że cena produktów potrzebnych do upieczenia małego (0,5 kg) własnego, razowego chleba to troszkę ponad 1 zł! Używamy do niego tylko mąki, drożdży, wody i soli, a kilogram mąki (z którego możemy zrobić 1,5 kg chleba) kosztuje 3 zł. Chleb robiony jest bez zakwasu (mi osobiście bardziej to odpowiada).
Same zalety! Patrząc na czas i łatwość wykonania, chyba każdy może sobie pozwolić aby codziennie piec taki smakołyk.

chleb zdrowy domowy razowy pełnoziarnisty pszenny
Oto mój chleb :)
Przepis na chleb (półkilogramowy bochenek)

Składniki:
  • 1/3 kilograma mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 1 dag świeżych drożdży
  • niepełna szklanka letniej wody (tak aby ciasto było średnio twarde, lecz jednolite)
  • niepełna łyżeczka soli
Wykonanie
  • drożdże rozpuszczamy w połowie szklanki wody
  • dodajemy sól do mąki (mieszamy)
  • łączymy drożdże z mąką
  • wyrabiamy dolewając ostrożnie resztę wody (uważać, żeby nie wlać za dużo, najlepiej stopniowo)
  • odstawiamy ciasto na ok 45 minut
  • wstawiamy do dowolnej formy oprószonej mąką
  • pieczemy 20-25 minut w 220 stopniach, lub w 200 z termoobiegiem
Smacznego zdrowego chleba! 

O zaletach produktów pełnoziarnistych pisałem tutaj: http://zyjemzdrowo.blogspot.com/2011/03/chleb-razowy-i-pene-ziarna-czego-jest.html 

20 komentarzy:

  1. Na pewno spróbuję upiec taki chlebek.Dziękuję za przepis. Pozdrawiam serdecznie...)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Warto pamiętać że produkty pełnoziarniste zawierają również substancję
    przeciwodżywcze! Np. kwas fitynowy który utrudnia przyswajanie żelaza,
    cynku, magnezu i wapnia. Najzdrowszym źródłem węglowodanów chyba jednak
    są warzywa, uzupełniane owocami.

    OdpowiedzUsuń
  3. "Do niedawna uważano, że kwas fitowy może utrudniać przyswajanie minerałów z pożywienia. Badanie na dużej populacji ludzi dowiodło jednak, że wysokie spożycie pokarmów zawierających kwas fitowy chroni przed osteoporozą[2]." - wikipedia.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo pożyteczny blog! tego właśnie potrzeba naszemu społeczeństwu, które nie ma pojęcia co należy jeść

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dobry przepis. Cała moja rodzina też je domowe chleby i bułeczki. Ja mam troszkę inne proporcje ale też piekę sama chleby od dwóch lat. Pozdrawiam i życzę pysznych wypieków.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ostatnio słyszałam, że chleb pieczony w domu jest niezdrowy. Niestety nie usłyszałam dobrych argumentów dlaczego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. BO PEWNIE TO WŁASCICIEL PIEKARNI GADAŁ:):):)

      Usuń
    2. sama piekę chlebuś mąki zakupuję w młynie mam maszynke co wyrabia i piecze przepisy sama sobie wymyslam i zawsze się udaje piekę na drożdżach (na suchych nie bardzo mi wychodzi) z samej ciemnej mąki nie piekę bo za ciężka więc doradzam zrobić mieszankę......dołożyć siemienia lnu .zetrzec na tarce orzecha włoskiego lub laskowego ja dodaje przyprawe włoską ....polecam...a kto to słyszł że pieczenie domowego nie zdrowe? to chyba sam piekarz co ma mało klijentów bo ma złe wypieki....

      Usuń
  7. Wygląda bardzo smakowicie. Muszę taki zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  8. ZOBACZ też to: ♥♥♥ ♫♪♫♫♪♫ ♥♥♥

    CHLEB typu KR-IRL. Podstawa to; ENERGIA (antycukrzycowy).
    1.TEMAT.
    http://sandrarecho.pinger.pl/m/4500722

    ENGLISH VERSION_______: http://www.instytutirl.com.pl/index9.php

    Biologia, medycyna.

    OdpowiedzUsuń
  9. Musze taki zrobic i zobaczyc !!!! Pozyteczny ten przepis !!!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam, niestety chleb pieczony na drożdżach nie ma nic wspólnego ze zdrowym odżywianiem. Drożdże sztuczne mają bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie w przeciwieństwie do tzw. dzikich drożdży jakim jest zakwas.Ja piekę chleby razowe tylko na własnoręcznie zrobionym zakwasie.Taki zakwas zawiera dobroczynne pałeczki kwasu mlekowego które dobrze działają na mikroflorę układu pokarmowego.
    pozdr. Sorato

    OdpowiedzUsuń
  11. ZOBACZ TEŻ TO (1ES, 1GJK, 2GJK): ♥♥♥♥♥

    CHLEB TYPU KR-IRL. PODSTAWA TO; ENERGIA (ANTYCUKRZYCOWY). *****
    1.TEMAT.
    http://pl.netlog.com/annakwiek/blog/blogid=169358#blog

    ANOTHER ARTICLES _______:
    http://www.mmtorun.pl/blog/esterabland/poradnik-zywieniowy-czlowieka-w-xxi-wieku

    Biologia, medycyna.
    1.TEMAT./ + inne artykuły wg kolejności.

    P. S. Przy CELIAKII nie dodajemy otrębów pszennych !!

    OdpowiedzUsuń
  12. CHLEB ANTYMIAŻDŻYCOWY-IRL. STABILNY POZIOM CUKRU 4-5 GODZIN. ♥♥♥♥♥

    5.TEMAT.
    CHLEB. PRZEPIS WZORCOWY WYPIEKU CHLEBA ANTYMIAŻDŻYCOWEGO-IRL (MINI CHLEBKI). *****

    KASZĘ jęczmienną (tzw. średnia lub drobna) __250g. oraz RYŻ biały __400g. gotujemy w jednym garnku (pojemność 4,0l.) przez ok. 15 minut. Do gotowania dodajemy 2,5 l. wody.

    PRZYPRAWY TO:
    Sól kamienna nieoczyszczona, również pieprz, kminek, ew. ziała wg uznania. Po zakończeniu gotowania całość pozostawiamy pod przykryciem na ok. 5-10 minut.

    UGOTOWANE KASZA I RYŻ (MASA RAZEM 650 GRAM), WCHŁANIAJĄ WTEDY:
    Całą użytą (2,5l.) do gotowania wodę, co następnie ułatwia formowanie i lepsze klejenie się tzw. mini chlebków. Do tego właśnie zestawu składników (kasza, ryż) dodajemy suchą masę: 150 gram OTRĄB PSZENNYCH i dokładnie mieszamy łyżką. Otręby chłoną wówczas dużo wody, którą uzupełniamy wlewając ok. 0,5 litra (przegotowanej).

    DUŻĄ ŁYŻKĄ STOŁOWĄ NABIERAMY ZMIESZANĄ MASĘ TJ. KASZĘ Z RYŻEM WRAZ Z OTRĘBAMI:
    Z takiej objętości FORMUJEMY chleb tzw. cienkie mini chlebki (ugniatamy palcami). Kładziemy na papierze do pieczenia, którym uprzednio pokryliśmy powierzchnię blachy. PIECZEMY w piekarniku (temp. 250oC przez ok. 50-60 minut) tj. do momentu uzyskania tzw. przyrumienienia.

    ISTOTNE:
    Wszelkie dodatki np. miód, rodzynki, WYKLUCZONE !! Takie dodatki sprzyjają otyłości i cukrzycy typu 2.

    CHLEB ANTYMIAŻDŻYCOWY-IRL, JEST W CHWILI OBECNEJ NAJBARDZIEJ WARTOŚCIOWYM PRODUKTEM ŻYWIENIOWYM DLA CZŁOWIEKA NA PLANECIE ZIEMIA:
    80% ENERGII (niskie węglowodany), antyotyłościowy (bardzo syci), antycukrzycowy (poziom cukru do 26% wzrostu). W całych swoich dziejach LUDZKOŚĆ (7 MLD), nie stworzyła dotąd tak wartościowego i biologicznie wzorcowego PRODUKTU ŻYWIENIOWEGO.

    CHLEB ANTYMIAŻDŻYCOWY-IRL, MOŻNA PAKOWAĆ PRÓŻNIOWO:
    Np. po 3 szt. jest on wówczas przydatny do spożycia przez PONAD 1 ROK. Energia biologiczna tj. 80% ENERGII (niskie węglowodany), na tzw. TRASY, wycieczki, dalekie wyjazdy czyli: LOGICZNA, ZDROWOTNA KONIECZNOŚĆ. Również AKCJE POMOCY HUMANITARNEJ !!

    OKRUSZKI !! DLA DZIECI, DLA SPORTOWCÓW, CHORYCH (SZPITAL), OSÓB STARSZYCH (DODAJEMY DO WSZELKICH POSIŁKÓW):
    Każdy CHLEB wg opracowań IRL KRAKÓW tj. upieczone MINI CHLEBKI, mielimy (mikser) uzyskując tzw. OKRUSZKI czyli produkt biologicznie wzorcowy w praktycznej do spożycia formie. Rozdrobniony chleb jest naturalnym źródłem ENERGII dla człowieka i powinien stanowić podstawowy składnik każdego posiłku/24h. Nasz organizm pozyskuje o 30% więcej energii, niż po spożyciu ugotowanego ryżu, co stanowi zwiększenie energetycznych możliwości życiowych dla wszystkich komórek organizmu, a w szczególności komórek nerwowych naszego mózgu. Układ immunologiczny otrzymuje dodatkową energię do walki z bakteriami, wirusami, także z komórkami nowotworowymi wzmacniając szanse obronne organizmu (dużo większa energia dla białych krwinek układu odpornościowego !!).

    PRZEPIS ten, jest zamieszczony na stronie internetowej; *****
    Skrót adresu strony w Internecie_______: INSTYTUTIRL
    ADRES_______: http://www.instytutirl.com.pl/index6.php

    INSTYTUT naukowo-badawczy im. Prof. Ryszarda Lorenca w Krakowie. Dr inż. Jarosław MICHAŁ, telefon: 12 353 18 75, telefon/fax: 12 358 77 30, Info: Pn.-Pt. 10:00-17:00 INSTYTUT IRL KRAKÓW.

    5.TEMAT.
    ENGLISH VERSION: http://www.instytutirl.com.pl/index9.php

    Biologia, medycyna.

    OdpowiedzUsuń
  13. W upieczonym chlebie bakterie mlekowe obecne w zakwasie już sią matwe i nie mogą wpłynąć pożytecznie na florę bakteryjną... jeśli chcesz wzbogacić mikroflorę, pij jogurt albo kefir... możesz dorzucić jeszcze trochę ogórka kiszonego lub kapusty... chleb na zakwasie zawiera kwas mlekowy korzystny dla zdrowia człowieka i który ogólnie podnosi walory amkowe pieczywa.

    OdpowiedzUsuń
  14. chleb wg tego przepisu robiłam 2 razy i 2 razy nie wyszedł, totalna klapa, powód za mało drożdzy, na pewno dajesz 1dag? dopiero jak dałam 5-7 upiekł się chleb

    OdpowiedzUsuń
  15. upieklam wg przepisu ,ciasto ladnie wyroslo w misce ,ale niestety wyszedl w srodku zakalec mimo iz pieklam pol godziny ..za malo drozdzy ??

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam, zdobiłam chlebek z tym że na mące żytniej razowej i dodałam podaną ilość drożdży. Bardzo slabo wyrósł... jaka jest tego przyczyna? czy dałam za mało drożdży? proszę o poradę
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń