piątek, 11 lutego 2011

Podstawa diety, czyli duży krok ku zmianie na lepsze cz. 1

Podstawą zdrowego odżywiania są zmiany tego co jemy najczęściej, bo ma to największy wpływ na nasze zdrowie.

Ukochane ziemniaki i ich konkurencja. 

Produkty takie jak ziemniaki, ryż czy kasza są dobrymi źródłami węglowodanów złożonych, które są idealnym źródłem energii. 
Ziemniaki - niezwykle popularne i często jedzone w Polsce. Dla wielu są ważnym elementem diety. Dlaczego? Najczęściej mówi się że są cennym źródłem potasu i ważnym źródłem witaminy C dla Polaków. Potas - prawda, mają go bardzo dużo. Witamina C - może są jej źródłem ale np. 1 pomarańcza zawiera jej 10x więcej niż 100 gram ziemniaków.

Kasza gryczana jako godny konkurent nr 1

 Potasu ma wyraźnie mniej, ale poza tym ma naprawdę wiele zalet. Ma znacznie więcej cennego magnezu: pół torebki pokrywa ok 1/3 zapotrzebowania na magnez! Zawiera także dwa razy więcej fosforu. Ilości cynku, selenu i manganu są również duże większe! Zawartość błonnika (który korzystnie wpłynie na układ trawienny) jest prawie 2 razy większa.
Wynika z tego,że w konkurencji z ziemniakiem wypada znakomicie! Jest naprawdę zdrowym produktem.

Ryż brązowy jako godny konkurent nr 2 

Nie będę pisał o ryżu białym, gdyż ryż brązowy jest równie odżywczy a zawartość witamin i minerałów i błonnika jest znacznie większa.
Jeżeli chodzi o potas - ziemniaki znów góra. Jednak jak i kasza, ryż również ma swoje ważne zalety. Zawartość magnezu przewyższa ziemniaki dwukrotnie, a fosforu jest jeszcze więcej niż w kaszy!  Podobnie jak kasza gryczana zawiera nawet kilka razy więcej takich minerałów jak cynk, selen i mangan. Błonnika - tyle co w ziemniakach.
Wynika z tego, że ryż także jest dobrym konkurentem ziemniaków. Częstsze jedzenie ryżu (brązowego!) wyjdzie z pewnością na zdrowie!

Podsumowanie: Priorytet przyznany ziemniakom możemy oddać po części kaszy gryczanej i ryżowi brązowemu. Wyjdzie na zdrowie :)

2 komentarze:

  1. Kasza gryczana i ryz rzeczywiście są super :) smaczne i zdrowe, ja osobiście cenię również soczewicę i soję, mają bardzo dużo błonnika i są baaardzo syte.
    Fajny blog :)
    Zapraszam również do mnie - ta sama tematyka - blog-o-odchudzaniu.blogspot.com
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. JA JEDNAK POLECAM I WSKAZUJĘ, NA NAUKOWĄ WIEDZĘ BIOLOGICZNĄ, ROZSĄDEK ORAZ UMIAR:
    Jemy niskotłuszczowo, 0% negatywnych TOKSYN, energetyczne węglowodany wyłącznie do 26% wzrostu, czyli tzw. NISKIE węglowodany.

    POKARMY O WŁAŚCIWYM DOBORZE BIAŁEK, ORAZ CO NIEZMIERNIE ISTOTNE:
    Nie zawierające toksyn spowalniających i zatruwających nasze organizmy. Tabele; Dozwolone oraz Zakazane dopełniają właściwej identyfikacji prawd przyrodniczych.

    TO WŁAŚNIE PRZY PROBLEMACH Z ODŻYWIANIEM, PRZY ZWALCZANIU OTYŁOŚCI, RÓWNIEŻ CUKRZYCY TYPU 2:
    Niezmiernie pomocne są tabele z produktami odpowiednio prozdrowotnie, odchudzająco sklasyfikowanymi wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO, tj. IŻ produktu. Skuteczne i warto !! Ostatnie słowo, co oczywiste należy zawsze do naszego lekarza rodzinnego. *

    OdpowiedzUsuń